dinsdag 7 juni 2022

ZELFVERDEDIGING

 muizenbeet

Pluche muis als alternatief

In een fantastenverhaal over een onfortuinlijke jager, schieten konijnen terug. Als tijdens vroege voorjaarsstormen meerdere boswandelaars geraakt worden door vallende dennenkegels, noemt men dat in de volksmond ‘de Wraak van de Eekhoorn’. Muizen kennen iets insgelijks. Al zou ik het meer een daad van terechte zelfverdediging noemen. Skip ving na stug omwerken van de gortdroge aarde, een muis die opkwam voor zichzelf. Voordat Skip hem een kopje kleiner kon maken, beet de taaie muis zich vast in zijn tong. Ik zag Skip enkele malen met zijn kop schudden, waarna hij de muis fanatiek naar binnen werkte. Pas nadat hij mij kwam tonen wat er was gebeurd, zag ik bloed uit zijn tong vloeien. De wond viel mee, hoeveel schade kan een muizenbeet aanrichten? ‘Dat dieren in opstand komen, is toch niet zo gek?’ verklaarde ik tegen Skip die zichzelf een beetje zielig vond. ‘En dat muizenhapje uit je tong? Ach, dat is zo weer over! De muis daarentegen is onherstelbaar.’

uit de bundel Bezige Bu (2015)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...