donderdag 10 maart 2022

ROKJESDAG

 skip de lachende Buhund

Outdoorkleding is een kwestie van alles bij de hand te hebben wat onderweg enigszins praktisch zou zijn plus een manier om jezelf te beschermen tegen weersinvloeden. Het is allesbehalve een daad van zelfexpressie of bedoeld styling statement. Dit jaar had ik het plan opgevat op me wat schoner te kleden tijdens de hondenuitjes. Het was bitterkoud op winterse dagen en ik pakte me degelijk in. De onophoudelijke regen in het voorjaar deed me in het onflatteuze doch efficiƫnte regenpak hijsen. Hoopvol kocht ik in het vroege voorjaar twee kordate doch elegante zomerse rokjes. Ze hingen doelloos in de garderobekast te wachten op betere tijden.

Het was zover. De dag dommelde geleidelijk in en ik vatte het plan op om in de wijk te flaneren met mijn rokje. Skip vloog van straathoek naar balkon naar struikgewas. Waarachtig overal lagen soezende poezenbeesten in de late avondzon sluimerend op de loer. Mijn arm werd aldoor meegesleurd. Vanwege het late tijdstip waren de uiterwaarden met hun uitstalling van verheven groen voorheen geen optie, maar Skip kreeg zodoende toch zijn zin. 

Op het smalle struinpad schampten brandnetels, bekrasten distels, en kietelde hoog gras mijn kwetsbare blote benen. Ik moest meteen denken aan de geregisseerde opmerking die Maxima tijdens haar televisiedebuut maakte tegen haar prins: ’Dat was een beetje dom.’ En begreep weer waarom ik de uitlaatbroek van onverwoestbaar denim zo koesterde. Skip mocht zijn verhitte body tijdens een letterlijk schitterende zonsondergang in de branding dippen. In het katerlicht kuierden we kalmpjes over het zand naar huis. Daar depte ik mijn brandende benen met azijn en bepoederde ze toegewijd met menthol.

uit de bundel: Kluif (2013) door Cela den Biesen

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...