donderdag 31 maart 2022

BACK-UP

 wegrennen

In het hondenbos tijdens de periode die weersites unaniem als nat hebben aangemerkt. Het is droog en er straalt een flauw zonnetje. Skip kijkt diverse malen achterom. Paranoia? Wij zien en horen niets of niemand. Hij blijft achter als wij door lopen. Skip had Cruzer en Byker die dwars door het gebladerte aangerend komen allang gehoord. Als dat maar goed gaat. Skip draagt ’s middags geen bel. Zonder de meiden en zonder haarwild in de buurt is hij best volgzaam.

Ik houd het gebied aan mijn linkerhand extra in de gaten. Skip wil vast naar de grenskant toe waar de Yeti geparkeerd staat. Cruzer (met bel) trekt zoals was te verwachten haar eigen plan. De twee knijpen er achter mijn rug om rechts tussenuit. Ze steken het omgeploegde korenveld over. Skip (ruim 10 kilo zwaarder dan Cruzer) maakt weinig vaart, bij elke pas zakt hij tot over zijn enkels in de mulle grond weg. Op mijn ‘wacht’ keert Skip om. ‘Braaf. Neem je die donderse Cruzer mee hier naartoe?’ Skip knikt welwillend. 

Dan zinkt hij weg in Cruzers verleidelijke oogopslag. Die vindt hem een mietje als ze zouden gehoorzamen. Ze weet hem te overreden: je weet toch dat we als bendeleden trouw aan elkaar hebben gezworen? Bovendien heb ik back-up nodig: die hele konijnenmikmak kan ik niet in mijn uppie aan. Ik heb niets meer in te brengen. Skip trekt zijn schouders op: ik kan er ook niets aan doen. 'Jaja, jullie bellen zeker! Net als gisteren', denken M. en ik hardop. Met vier man sterk kunnen we ze, door ons op te delen, voor de snelweg vangen.


uit het boek: De rebellen maken er een bende van (2014)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...