zaterdag 2 april 2022

SKIPPYBAL

 Skip, Kielf, tennisbal

Voorafgaand in de wandelgangen. Het paardenpad in het hondenbos is de afronding van Kielfs wandeling. Hier is het voor Kielf, een uit het land van Skippy ingevoerde Kelpie, hondenbal. Voor de allerlaatste keer gooit zijn baas de tennisbal, voordat die behendig in het uit de broekzak getoverde plastic boterhamzakje wordt gewipt.

We maken kort een praatje en gaan door omdat onze rebellen de vaart erin hebben. Op enige distantie zoeken hond en baas naar de groezelige bal in het natte gras. M. en ik in stereo: ‘Kielf heeft je goed afgericht.’ De baas lacht en slaat de armen uiteen.

De bal bleef onvindbaar, omdat Skip zijdelings betrokken was bij de verdwijning. Hij had het hele baanvak achter me gelopen met de bal in zijn bek. Geregeld had hij me gepord. Ik had er geen acht op geslagen, dacht dat we per ongeluk tegen elkaar stootten. Krijg nou een staart! Skip, de lieverd, had de bal gevangen en kwam hem mij brengen. In ruil voor een koekje liet de eerlijke vinder, nadat ik hem naar Kielfs baas had gestuurd, de bal in het zakje vallen.

uit het boek: De rebellen maken er een bende van (2014)

BIFI

In het park wandelen twee gezinnen, begindertigers, met hun drie goed gevulde teckels. Als de logste éminence grise van hen afdwaalt, sommee...