woensdag 11 mei 2022

SPOORZOEKEN

 trailen

Skip neust graag in het vrije veld rond. Bij voorkeur daar waar dichte vegetatie is. Deze koopzondag wringt hij zich langs de drukke ringweg tussen vrij recente aanplant die hoofdzakelijk uit katwilgen en oprukkende distels bestaat. Op de ganzenberg die omgedoopt is tot distelbult krijgt hij carte blanche van mij: kijken hoe lang hij het volhoudt. Een beetje uit eigen belang, want buiten speelt de krachtige helios ons nog volop warmte toe, terwijl je binnenshuis de kilte van het najaar al voelt. Ik dwaal af.

Het zijn geen heftige sporen die de hond volgt, want hij stapvoet. Daarbij speelt de eerder genoemde warmte hem parten. Hij draagt zijn struintuig en is via een langere lijn aan mij verbonden is. We sjumen al jaren samen omdat híj dat zo leuk vindt. Het is voor mij niet altijd even prettig: schrammen (door twijgjes en stekels), een nat pak (bedauwd blad veegt zich aan mijn kleding droog) en in het voorjaar zitten mijn pruik en jas onder het pluis. Vandaag valt het mee. Er hangt onderaan weinig blad aan de wilgen die al op hun retour zijn. Af en toe striemt er een iele stengel tegen mijn gezicht.

In een tijdschrift heette spoorzoeken of speuren aan de lijn: trailen. Ik noem sjumen vanaf nu trailen omdat het actiever en minder amateuristisch klinkt. In het artikel vermeldt de auteur dat de moeilijkheid van ‘werken aan de lijn’ is, dat de hond alle vrijheid moet hebben om het spoor te volgen en uit te werken. De baas schaduwt de hond. Gaat deze door het struikgewas dan volgt de baas zonder blikken of blozen. Verhoogt de hond zijn tempo dan schakelt de baas vanzelfsprekend een tandje bij. De tekst voelt een beetje als erkenning van mijn tijdelijk afzien tijdens onze jarenlange sjuumtochten.

wat ruist er door het struikgewas

*Sjumen (schumen) is Limburgs dialect voor ‘genieterig op je gemak rondneuzen’. Ik kan er zowaar geen treffender en mooier Nederlands woord voor bedenken. 

uit de bundel Bezige Bu (2015)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...