dinsdag 31 mei 2022

WINTERJAS

 vrieskou

De zachte winter is krap drie weken bezig of iedereen wil al vrieskou. Geef mij maar het lentegevoel en gematigde temperaturen. We kunnen nog lang genoeg geteisterd worden door factoren als sneeuw en ijzel. Het is pas begin januari, mensen! M. hoorde een imker op de radio verkondigen dat zijn bijen - die normaal in november al hun kast ingaan - nog vrolijk rondzoemen. Volgens hem is dat een terechte indicatie voor een zachte winter. Ik zuig de boodschap in me op: dat soort nieuwtjes bereiken graag mijn oortjes. Bovendien hebben we voor het eerst dit jaar winterbanden op de auto laten leggen in de hoop dat het net als met de tevergeefs mee gezeulde paraplu gaat: als je ‘m bij je hebt, regent het nooit.

Nog zo’n verheugend voorteken. De loze ruimte tussen de slaapkamer- en buitenmuur herbergt al een tijdje nachtactieve vleermuisjes. We horen ze in de spouw zich zuchtjes wind toe wuiven. Wanneer ze het echt benauwd krijgen, verlaten ze hun schuilplaats. In het buitendonker zien we ze uitvliegen en hun zomerse rondjes in de binnentuin draaien.

Om terug te komen op de aangename warmtegraden. Noorse Buhund Skip heeft het er met zijn veel te dikke duffelse jas wel moeilijk mee. Tijdens het rennen, breekt het zweet hem uit, ik voel het aan zijn stomende lijf. Voor het eerst in negen jaar verlaat zijn onderwol hem in dit jaargetijde. Als ik hem tijdens de wandeling even aan moet lijnen, trek ik, omdat hij bokkend blijft staan, de halsband over zijn kop. Het is niet van magerigheid dat de halsband plots te groot is, door de verloren vacht is zijn volume afgenomen.

uit de bundel Bezige Bu (2015)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...