dinsdag 3 mei 2022

WISSEL

 ruilhandel

Skip apporteert graag. Verstop ik zijn pluchen menagerie door het huis of in de tuin, dan brengt hij deze vlijtig. Onderweg gevonden voorwerpen sleept hij en passant mee. De krant of reclamefolders uit de brievenbus halen, geen probleem. Een snel-klaar-klusje waarvoor hij wel elke keer beloond wil worden met ‘kruimels’ van ons ontbijt of onze lunch.

Onderweg heb ik een manier gevonden om hem om de tuin te leiden: ik neem twee identieke apporten. Bijvoorbeeld twee gele tennisballen, of ik breek een dikke stok in twee helften van gelijke lengte. Als hij de ene komt voorbrengen, toon ik de andere met mijn linkerhand. Even is hij in verwarring, laat het apporte los en hapt in het tweede voorwerp. Zo kan ik de andere stok of bal weer weggooien.

Tegenwoordig is Skip zijn vrouwtje te slim af. Hij laat de stok uit zijn bek vallen, zet er direct zijn rechterpoot op, waardoor hij ‘m als het ware exclusief mijnt. Ik mag de stok nu niet meer oppakken. Tuurlijk kan ik ‘los’ zeggen, maar ‘ruilen’ en een welverdiende ‘kruimel’ geven, is eerlijkere ruilhandel.

uit de bundel Bezige Bu (2015)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...