zondag 20 februari 2022

ANDERE KOEK

 schapenstront


Op de foto geven lammetjes in een wei vol zonaanbiddende paardenbloemen een idyllische aanblik. De werkelijkheid blijkt minder geslaagd: een gigantische kudde grazende dekbedden wordt op de enige uitrenplek voor honden gehoed. Hier geen uitbundig geel kleed dat het malse gras verdringt, maar dappere dichtgevouwen parapluutjes die hunkerend naar de ochtendhemel reiken. Voordat ze hun lintvormige blaadjes kunnen ontvouwen worden ze verslonden. Ons rest straks een sombere aanblik: een kaalgevreten mijnenveld vol schapenkeutels die je onmogelijk kunt omzeilen.

De stank is voor de menselijke neus moeilijk te harden. Ik probeer te zigzaggen, maar het blijkt onbegonnen werk. Het vervelende is dat Skip dol is op appetijtelijke hopen van paard, koe of schaap. Het blijkt een lastig karwei om te voorkomen dat hij de verse stront eet, ondanks dat ik hem bijna meesleur. Een volwassen hond die al jarenlang succesvol de straten afschuimt, beletten om zich te goed te doen aan uitwerpselen van landbouwdieren, is heel andere koek.

Skip kauwt traag en met een provocerende blik. Lekker vindt hij het beslist niet. Volgens de meest geraadpleegde hondenpsycholoog ziet Skip het als een manier om ons uit te dagen. Hoe meer aandacht ik besteed aan het afleren, des te aantrekkelijker zou hij het gaan vinden. ‘Plus, je wint nooit’, zei Martin (Gaus), ‘want de bek van de hond is dichter bij de grond. Hij is dus sneller dan jouw woorden of acties effect kunnen hebben.’ Volgens hem moet ik het ongewenste gedrag volledig negeren. 

Warempel, het werkt. Komt het door mijn vastberadenheid, mijn schijntolerantie of door het voorstel dat ik aan Skip heb gedaan: hij beperkt zich uitsluitend tot konijnenkeutels die ik dan als enige wel zal gedogen. Die petieterige ronde kogeltjes hebben tenminste geen ongewenste neveneffecten zoals: een onwelriekende geur uit de hondenbek, veelvuldig ongegeneerd winden, groenige stinkzolen die  afgeven op zijn dekentje, een wormenbesmetting en een volumineuze vijg the day after.

uit de bundel: Kluifjes door Cela den Biesen (2012)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...