zondag 20 februari 2022

ONDER MOEDERS PARAPLU

 hondenkunstjes met paraplu

Juni. Binnen snort gezellig het elektrisch haardje. Een pan erwtensoep pruttelt op het fornuis, waarom niet? Regendruppels kletteren tegen het vensterglas. Ze melden dat het wandeltijd is. Het heeft geen zin om te wachten tot de buien voorbij zijn. Het KNMI zegt het niet met zoveel woorden, maar ik weet zeker dat ze op een moesson doelt: de regen wast de straten immers al dagen aan een stuk schoon.

Buiten is de gevoelstemperatuur beneden de normale waarden geklommen. Het gestaag omlaag stromende hemelwater deert Skip niet, hij is allang blij dat het fris is. Ik zet mijn regenhoedje op. De paraplu houd ik in de aanslag, mocht het gaan gieten. Skip mag over akkers rennen waar mest is uitgereden. Straks spoelt hij zijn poten en buik wel in een verse regenpoel af.

Een doorweekte aalscholver slaat zijn vleugels uit. Alsof hij ze aan de waslijn te drogen heeft gehangen. Eenzame ooien op een kluitje verdringen zich onder die ene verwilderde appelboom. Hun geschoren, koude vel is kletsnat en schuilen is het enige alternatief. Skip en ik maken er een vrolijke regenwandeling van.

Ik hanteer de paraplu als horizontale horde. Leg ik de lat hoger dan kan Skip de limbo dansen. Dat doe ik nu niet vanwege de natte ondergrond. Rechtop en dichtgevouwen, is het een paaltje waar hij omheen kan cirkelen. Het gaat zo hard plenzen dat ik de paraplu weer wil gebruiken waar hij feitelijk voor bedoeld is. Een windvlaag bolt het scherm bij het opsteken binnenstebuiten. Ik leg de plu op de grond neer. Skip deukt ‘m met zijn poten rap in model. Puur eigenbelang. De gutsende hoosbui wordt zelfs hem te gortig. Samen onder moeders paraplu, kiezen we de kortste weg naar huis.

limbodansen voor honden

uit de bundel: Kluifjes door Cela den Biesen (2012)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...