maandag 14 februari 2022

COCKTAILPARTY

gebitscontrole en meer
Say cheese!

De spanning stijgt zodra de uitnodiging voor de cocktailparty in de bus valt. Nadat ik een telefonische afspraak bij de dierenarts heb gemaakt voor de jaarlijkse prik en tevens APK van Skip, krijg ik een wee gevoel in mijn maag. Op een blocnote noteer ik alvast de vragen die ik straks wil stellen. Een adequate arts beluistert hart- en longfunctie, controleert het gebit en zet de hond op de weegschaal. Toch heb ik enkele kleine puntjes die de aandacht van een professional vereisen, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust. Zo verscheen er zomaar op een dag een vetbultje ter grootte van een ouderwetse rijksdaalder in het buikje van onze hond en ook vermoed ik dat zijn anaalklieren nodig geleegd moeten worden.

Diezelfde middag schrobt de assistente de pilaar naast de ingang van de praktijk schoon. Zo te zien wordt er veelvuldig en dankbaar gebruik van gemaakt door zenuwachtige reutjes. Skip laten we van te voren goed uit. Problemen met de dierenarts heeft hij niet; in de wachtkamer ben ik nerveuzer dan hem.

Voor Skip is een bezoekje aan de dierenarts meer een feestje. Hij kijkt zijn ogen uit wanneer andere honden die eerder naar binnen mogen dan hij, tevergeefs hun poten op de gladde vloer schrap zetten om te voorkomen dat ze de praktijkruimte ingegleden worden. Deze keer heeft een, zich in alle bochten wringend, fret in een kattenreismand zijn volledige aandacht.

Is het Skips beurt dan wandelt hij statig de praktijkruimte binnen alsof het de première van een of andere kaskraker betreft waarin hij de hoofdrol speelt. Heerlijk vindt hij al die persoonlijke aandacht, het gefriemel aan zijn oren en het betasten van zijn lijfje. De injectienaald met de beschermende dosis glijdt ongemerkt onder zijn huid en weer terug. Het ledigen van de anaalzakjes vindt hij een minpuntje, echter een kniesoor die daar op let. Skip is al helemaal gefocust op de grote glazen pot met Pedigree markiesjes die op de balie staat. Na afloop mag hij bij de receptie zijn beloofde traktatie ophalen. En zo’n snoeperige hond als hij, krijgt er minstens twee!

uit de bundel: Kluifjes door Cela den Biesen (2012)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...