woensdag 9 februari 2022

DAUWTRAPPEN

waterdichte schoenen gore-tex

Nevel hangt boven de rivier en flarden mist doemen als spoken aan de rand van het weiland op. Eikenblaadjes in ton sur ton assorti bedekken als puzzelstukjes de bodem. Weldra zijn de boomkruinen kaal. Wespen zoeken hun heil ondergronds, maar niet voordat ze Skip nog een laatste souvenir hebben meegegeven: een ferme steek die zorgt voor een tijdelijk aan de linkerkant gezwollen bovenlip. De zomerzon is zonder waarschuwing vertrokken en plots is het kil in huis. Na het laatste avondrondje ruiken Skip en ik naar de rook van opgestookte open haarden.

Bij die eerste herfstvlagen doen de glossy’s ons geloven dat onze honden in schattige jasjes gehuld dienen te worden, het liefst inclusief een stevig om de nek gedrapeerde sjaal en een regencap tussen de oren. Skip hoeft zich niet te conformeren aan de laatste modetrends. Zijn enige kledingstuk is een stoere halsband die, moet ik waarheidshalve toegeven, wel van een chic merk is.

Ik, daarentegen, moet verplicht de winkels in. Geen funshoppen, maar pure noodzaak: mijn wandelschoenen zijn aan vervanging toe. Ik merkte het afgelopen week toen we vroeg uit de veren waren. Bij elke stap die ik zette, veegde het lange kletsnatte gras zijn dauwdruppels af aan mijn afgetrapte schoeisel. Na de wandeling waren zelfs mijn sokken doorweekt.

Striemende regenvlagen slaan in mijn gezicht als ik mijn fiets uit de stalling haal, Skip kreeg ik met geen stok mee naar de buiten. Niet vanwege de regen, die hindert hem niet tijdens een veldtochtje, wel als hij aangelijnd in de saaie bebouwde kom moet lopen. Vanachter het raam staart hij me ietwat meewarig aan. Hij heeft makkelijk praten, zijn wollen jas wisselt vanzelf met de seizoenen.

Het inkopen gaat voorspoedig. De eerste schoenenzaak die ik binnenloop biedt de keuze uit twee modellen dameslaarzen met GORE-TEX in de maat die ik zoek. Beide paren zitten als gegoten. Jippie, deze winter droge voeten en zonder zompige broekspijpen. Overmoedig vervolg ik mijn weg. En passant koop ik een water- en winddicht jack, een paar gebreide Noorse wanten met afneembaar kapje om behendig lekkertjes uit je zak te halen, en voor een prikkie een set strandlakens om Skip af te drogen. Wat de weergoden ook voor ons in petto hebben, Skip en ik zijn er helemaal klaar voor.

waterdichte wandelschoenen

uit de bundel: Kluifjes door Cela den Biesen (2012)

SMEER 'M

‘Vroeger is ook niet meer wat het geweest is’ . Vrij vertaald naar  'La nostalgie n'est plus ce qu'elle était'  van actrice/...