woensdag 2 februari 2022

HIJ DOET NIKS

 hij doet niks

Hondeneigenaren klinkt het beslist bekend in de oren. Een tegemoet komende wandelaar met uitgelaten hond roept al van ver ‘hij doet niks!’

Bij sommige baasjes gaan alleen al van deze gevleugelde uitspraak de haren recht overeind staan. Voor je het weet vliegt een balorige reu boven op jouw hondje. Terwijl je toch echt vriendelijk gevraagd had of diegene zijn imposante hond wil vastmaken of bij zich wil houden. Ik kan me best voorstellen dat sommige mensen zo’n onbekende druktemaker die op hun hond afstormt eng vinden. Vervolgens krijg je nog heel onschuldig de irritante opmerking te horen ‘dat doet-ie anders nooit’!

Daarom een foefje dat je voor een ongewenst treffen kunt benutten. Je wint er tijd mee zodat de honden op de juiste manier kunnen kennismaken. Ik draai het namelijk om. Geef als reactie op ‘hij doet niks’: ‘maar de mijne wel! Hij is vals en bijtgraag!’ Mocht dit niet helpen roep dan dat je hond een besmettelijke ziekte heeft zoals kennelhoest of schurft. Gegarandeerd dat de baasjes hun hond dan terugfluiten.

Zelf vertrouw ik meestal op verstandige baasjes en de zelfregulerende werking van honden onderling. Nou bezit ik een ongecompliceerde hippiehond die met alle soorten en maten goed overweg kan en heb dus gemakkelijk praten. Het gros van de honden is zich echter van geen kwaad bewust. Daarom vinden we honden toch juist zo leuk! 

Afgelopen week bleek een naderende hondenbaas niet gecharmeerd van mijn loslopende hond en maande me Skip aan te lijnen, omdat zijn hond kennelhoest had. Ik begon te lachen. Terwijl ik Skip bij me riep vroeg ik of het werkelijk waar was. ‘Hoezo?’ vroeg de verbaasde man nieuwsgierig. Ik vertelde hem dat ik bij onze (vorige) oude hond Katur hetzelfde trucje gebruikte om opdringerige honden op afstand te houden. Hij schoot daarop in de lach en bekende dat het inderdaad zo was. Zijn hond was niet altijd even verdraagzaam en daardoor vaak de gebeten hond.

We lieten de honden aan elkaar snuffelen. Alle hondse signalen leken in orde en zijn hond mocht van de riem. ‘Het zal wel loslopen’, zei ik. En dat deden ze! Wat volgde was een vrolijke stoeipartij voor beide heren. Zo zie je maar dat in goed overleg het voor iedereen ontspannen en gezellig wandelen is.

uit de bundel: Hij doet niks door Cela den Biesen (2009)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...