dinsdag 15 februari 2022

HOOP

 hond graaft kuil

Ik sta in alle vroegte in een groen weiland wortel te schieten. Donkergrijze wolken met een kleine opening voor een aarzelend zonnetje. ‘Kom zon, we hebben je nodig.’ De zin floept spontaan uit mijn mond. Op commando komt ze tevoorschijn, verwarmt mijn rug. De schatgravende Skip trekt ondertussen als een bezetene rissen brandnetelwortels uit de grond.

Zou hij een voorkeur hebben, vraag ik me af. Bestaat er significant verschil tussen een molshoop, konijnenhol of muizengaatje, behalve de statuur en eetbaarheid van een eventuele prooi? Graaft en wroet het vlotter in de vettige klei, zanderige grond of mulle aarde? Moet het karwei een uitdaging zijn: in de weg liggende boomstammen opzij duwen, stenen verplaatsen, planten- of boomwortels uittrekken? Verkiest hij een nieuw op te starten project of voldoet een half afgemaakte kuil van een ander ook? Hoe weet de hond of zijn beoogde mol, konijn of muis thuis is? Is het de geur, het ultrasoon geluid of het stampvoeten?

Vandaag bevindt zich het onderwerp van zijn verlangen onder een plak jonge brandnetels. Waarschijnlijk zijn de brandharen nog afwezig, want aan Skip merk ik niets van geprik. Met de bek vol klei probeert hij verbeten zijn klus te klaren. Hij heeft bergen verzet voordat hij liggend gaat woelen; of zijn leven ervan afhangt. Ik geloof dat het clevere diertje allang een veilig heenkomen heeft gezocht. Skip volhardt in zijn graafwerkzaamheden en ik maan hem vriendelijk tot stoppen. Ik zie opluchting. Eigenlijk was de inspanning hem teveel, maar voor een doorzetter is een tevergeefse poging geen optie. Toch is de cirkel rond. De volgende dag produceert Skip namelijk zelf een aanzienlijke hoop: binnengekregen grond landt terug op aarde.

graven en wroeten

uit de bundel: Kluifjes door Cela den Biesen (2012)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...