dinsdag 22 februari 2022

LEXICON

 paardenbloem

Buiten is het aangenamer dan binnen waar het nog klammer is. De helderwitte wolken spelen verstoppertje met de zon die telkens verdwijnt. Uitstekend wandelweer. Skip soest onder een struik in de tuin. Ik wil eropuit, maar hij heeft niet veel zin. Ik pak de riem die over de radiator hangt. Het luide gerinkel van de penning tegen het ijzer blijkt zoals altijd onweerstaanbaar. Hij staat traag op en rekt zich overdreven uit.

Ik besluit de natuurgids mee te nemen, zodat we onderweg op ons gemak de flora en fauna kunnen bestuderen. Dat zie je tegenwoordig meer. Veelal zijn het stadsmensen die met de natuur willen kennismaken. Ik herken de wilde bloemen voor beginners: de klaproos, de uitgebloeide paardenbloem, wilde kamille en de margriet. Ik spot een grasklokje. Of is het een pinksterbloem? Dat zoeken we op! Toch wel verdraaid handig zo’n lexicon. Skip helpt ijverig mee. Hij determineert ter plekke minutieus elk blaadje en steeltje van de blauwbloemige. Hem interesseren de achtergebleven geurspettertjes meer dan de plantensoort, maar een kniesoor die daar oplet.

Ik posteer me in de nabijheid van een voor de massa onontdekt strandje. Je komt er via een stoffig zandpad waar kolossale tractorbanden diepe sporen hebben achtergelaten. Skip geniet van de extra tijd die hem wordt gegund nu ik met mijn neus in het boekje zit. Hij scharrelt wat rond en heeft zichtbaar plezier om een douche van ontelbare pluisjes uit de lucht te vangen. In de plassen weerkaatsen de cumulus- of stapelwolken. Na raadpleging van het gidsje kom ik tot de conclusie dat de terminologie van beide woorden hetzelfde betekent. Skip ziet zichzelf weerspiegelt in het water. Geestig om te zien hoe hij reageert op de wederkerige glimlach. Herkent hij zichzelf?

We zijn langer dan gewoonlijk buiten gebleven en ik voel me een tikje schuldig omdat er dringendere zaken op me wachten. Onzin, we hebben de middag niet verkwanseld maar het nuttige met het aangename verenigd. Wel blijven de rondzwevende pluisjes vooralsnog een raadsel. Zijn ze afkomstig van berk of wilg of zijn het de parachutisten van de paardenblom die hun nazaten droppen? Het pocketgidsje biedt geen soelaas.

pluisjes van de paardenbloem

uit de bundel: Kluifjes door Cela den Biesen (2012)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...