donderdag 3 februari 2022

MISBRUIK WORDT GESTRAFT

 

Even na zevenen. In alle vroegte zie ik hem iedere dag staan. Een altijd norse man - stereotype ochtendhumeur - wacht ongeduldig op zijn hond. Steevast direct nadat de hond in de struiken zijn behoefte heeft gedaan, wordt de hond gesommeerd rechtsomkeert naar huis te maken. Geen tijd voor de hond om buiten de krant te lezen of anders gezegd, geen enkel moment om ongestoord de geurtjes van zijn soortgenoten te ruiken. Voor deze man is uitlaten duidelijk geen lolletje maar elke morgen een verplicht nummer.

Vandaag is de man zo druk in de weer met zijn mobiele telefoon dat hij de tijd én zijn hond niet in de gaten houdt. Druk gebaren makend, praat hij luid tegen de persoon aan de andere kant van de lijn. De hond heeft dat al snel in de smiezen en maakt er listig misbruik van. Pas wanneer de man het telefoongesprek heeft beëindigd, merkt hij dat zijn hond al snuffelend opzettelijk is afgedwaald. Op het commando ‘hier’ reageert de hond met een uitdagende houding. Hij zakt door zijn voorpoten en rent uitbundig alle kanten op, behalve die naar zijn baas. Dit extraatje kan niemand hem meer afnemen.

Met heimelijk leedvermaak sla ik op een afstandje het tafereel gade. Skip voelt mij feilloos aan en blijft extra treuzelen zodat ik legitiem kan toekijken. Zou hij ook benieuwd zijn hoe het afloopt voor de hond?

Tot mijn verbazing wordt de hond niet gestraft, maar klapt de man in zijn handen en jut de hond zo op om nog harder te rennen. De hond raakt vrij snel buiten adem en kan moeiteloos gevangen worden. Hij krijgt een goedmakende aai over zijn kop en samen lopen ze terug.

Ongedacht ben ik ineens wat milder gestemd. Blijkbaar is de man op zijn manier toch gesteld op zijn hond. Toegegeven, het pleit zeker voor de man dat hij trouw elke morgen zijn hond uitlaat. Zou het alleen niet wat langer en minder gestrest kunnen? Graag zou ik aan hem vragen waarom hij zijn wekker niet een halfuurtje eerder zet. Maar ik doe het niet. Nieuwsgierig zijn is daaraan toe, maar bemoeizucht gaat echt te ver.

uit de bundel: Hij doet niks door Cela den Biesen (2009)

SMEER 'M

‘Vroeger is ook niet meer wat het geweest is’ . Vrij vertaald naar  'La nostalgie n'est plus ce qu'elle était'  van actrice/...