donderdag 24 februari 2022

PIK NIKS

picknicken,snacks,barbecueworstjes,

Sinds de financiële crisis wordt er frequenter gepicknickt op de oever. Geen chique piquenique in een smaakvolle buitenambiance met voortreffelijk fingerfood, maar een happerij van voorverpakte snacks op een met de Franse slag ontvouwde plaid. Heel gezellig allemaal, ware het niet dat de inhoud van die meegesleepte tassen vol etenswaar deels achterblijft in de vrije natuur; voor hondeneigenaars misschien wel ergernis nummer 1. Hongerige honden daarentegen beschouwen die restjes als een onverwacht buitenkansje.

Schrokoppen ruimen de restanten Polski worst, afgekloven spareribs, pizzarestjes en zwartgeblakerde barbecueworstjes met graagte op. Halfvolle plastic flesjes met twijfelachtige inhoud dobberen als apporteerdummy’s in de rivier. Vandaar dat ik mijn omnivoor de ochtend na een zonnige warme dag liever aan de lijn houd. Behalve als we een uurtje later wandelen dan gebruikelijk. Dan hebben Labradors Jazz en Sax al genoten van een snelle hap tijdens hun lopend buffet.

Deze ochtend hadden we uitgeslapen. Daarom liet ik Skip met een gerust hart langs de wallenkant los. Bovendien had hij me met zijn meest onschuldige blik aangekeken: ik pik niks, echt waar! Hij struinde wat door het struikgewas en zoals verwacht kwam hij redelijk gauw terug. ‘Braaf’, prijs ik hem nietsvermoedend.

Die avond nog ligt de hond-met-de-maag-van-staal vreselijk te winden. ‘Ga als de wiedeweerga een eind uit mijn buurt liggen. En voortaan houdt het losloopreglement naast ‘verboden te snacken’ tevens ‘geen rookgordijn leggen’ in’. Mocht hij overigens weer eens ongehoorzaam zijn, dan kan ik wèl die grappige oneliner uit de Melkunie reclame gebruiken: ‘Ik had nog zo gezegd geen (stink)bommetje!’ 

rotte vis

uit de bundel: Kluifjes door Cela den Biesen (2012)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...