zaterdag 5 februari 2022

PRAKTIJKERVARING

dierenarts irene moors
Skip op de tafel bij de zorgzame en meedenkende dierenarts Irene Moors

We bezochten met Skip de dierenarts voor een simpele ingreep: het afknippen van een pijnlijk geknakte nagel. In de wachtruimte troffen we een welhaast vierkante buldog genaamd Ollie aan. Die naam past goed bij hem, want hij is een zwaargewicht. Volgens zijn eigenaren had de buldog last van zijn poten - met al die overtollige kilo’s die hij mee moest torsen, kon ik me daar wel iets bij voorstellen.

Terwijl wij keurig op onze beurt wachtten moest Ollie bij de assistente op de weegschaal. Naast ons zaten de eigenaren van een regelmatig terugkerende patiënt van de dierenkliniek. We kregen een klaagzang te horen over gepeperde rekeningen en exorbitante tarieven. ‘Kritische geluiden zijn prima maar aan adequate en instant hulp hangt nu eenmaal een prijskaartje’, spreek ik verdedigend. ‘Hadden wij mensen maar zo’n doortastend zorgsysteem: bij de dierendokter bestaan geen wachtlijsten. Je belt de praktijk en je maakt voor dezelfde dag een afspraak. Daar moet je in de huidige gezondheidszorg maar eens om komen.’

Intussen was Ollie, zoals verwacht, te zwaar bevonden. Met zijn poten bleek niets mis, die waren gewoon overbelast. Voor hem bestond er maar een remedie: afvallen. Ollie gaat zichtbaar opgelucht de deur uit. Hij beseft duidelijk nog niet wat hem te wachten staat. Voortaan worden zijn porties gehalveerd, waardoor de relatief laag uitgevallen rekening zichzelf dubbel en dwars terugverdient.

Skip is precies op tijd volgens afspraak. Er hoeft geen diagnose gesteld te worden. De nagel wordt snel en vakkundig verwijderd. Binnen een mum van tijd staan we weer in de wachtkamer. Een seconde later sta ik bij de balie met pijnstillers, een (schijnbaar standaard) anti-wormkuur én een alles-in-één bestrijdingsmiddel tegen vlooien en teken in mijn handen. Ook in de huisdierensector slaat de vercommercialisering toe. Ik reken het fikse bedrag zonder blikken of blozen af, want voor je hond heb je alles over.

In de auto bekijk ik het reçu pas echt goed. Niet alle bedragen vind ik evenredig aan de kortdurende en simpele behandeling. Ongeacht of de rekening wordt vergoed door een huisdierenverzekeraar of wordt betaald door de eigenaar - ben ik van mening - dat bedragen wel in verhouding moeten staan.

Ik denk aan de buldog. Hij zal er een flinke tijd over moeten doen om af te vallen, terwijl mijn portemonnee na het flitsbezoek aan de dierenarts subiet lichter zou zijn, ware het niet dat Skip prima is verzekerd. Het enige dat echt telt is dat Skip pijnloos en snel van zijn ongemak is verlost.

uit de bundel: Hij doet niks door Cela den Biesen (2009)

REMEMBER ME

  Op tweede kerstdag 9 jaar geleden moesten we afscheiden nemen van de meest bijzondere Buhund ooit, mijn heartdog, mijn partner-in-crème. H...