woensdag 16 februari 2022

UITGELATEN

hond rolt in mest

Met sneeuw en regen lag Skip onverstoorbaar op de vlonder te wachten op dat wat zeker komen ging. Zijn comfortabele mand staat ongebruikt in de woonkamer. Vandaag wordt zijn onafgebroken wachten eindelijk beloond. De saaie winter schrijven we af. Krolse katten hebben in de ochtendschemering al praatjes. Skip is meteen klaarwakker en wil naar buiten, want daar gebeurt het allemaal. Door het binnendringende zonlicht hoef ik voor het eerst geen lamp op de overloop aan te maken. Op de vensterbank van het tuinhuisje bivakkeert een hulpeloze jonge merel met een warrig kapsel en lamme vleugel. Zijn gevederde familie fluit, zingt en spektakelt onbekommerd.

In de sloot storten de woerden zich vurig op de weerloze vrouwtjes die altijd in de minderheid blijken te zijn. Skip is helemaal door het dolle heen en duikt het troebele water in. Het zwanenkoppel klapwiekt en briest, maar begrijpt dat Skip geen kwaad in zin heeft. Ongeremd rollebolt hij in het gras. Ik geniet van zijn uitbundigheid. Zomaar ruikt het nostalgisch naar voorjaar op de boerderij. Het blijkt afkomstig van mijn onherkenbare Skip die zich niet drooggewreven, maar in de mest gewenteld heeft. Even verwens ik de boer die gisteren gegierd heeft. Maar als ik zie hoe uitgelaten Skip is, stuur ik hem door een kluitje in het water te gooien, terug de sloot in.

in de mest rollen

Skip heeft zijn oorspronkelijke kleur weer, maar de varkenslucht blijft hangen. Thuis volgt de gebruikelijke procedure en hij betreedt vrijwillig de douchecabine. Tijdens het insoppen vind ik zelfs een vroege teek op zoek naar vers bloed. Na de wasbeurt vergeet ik de geopende tuindeur – het is pas één dag voorjaar. Te laat, Skip heeft zich al buitelend in de mulle tuinaarde laten vallen en graaft vervolgens zijn eerste kuil. Lang blijft hij daar niet in liggen. Door alle bedrijvigheid en zonnestralen op zijn lijf is hij oververhit geraakt - buiten is het warmer dan binnen. Terwijl wij ons koesteren in het voorjaarszonnetje laat hij een spoor van modderpoten achter op de pas geboende vloer. Uiterst tevreden van zoveel opwinding rolt hij zich tevreden op in zijn mand. Leve de lente! 

hond wassen

uit de bundel: Kluifjes door Cela den Biesen (2012)

SMEER 'M

‘Vroeger is ook niet meer wat het geweest is’ . Vrij vertaald naar  'La nostalgie n'est plus ce qu'elle était'  van actrice/...