dinsdag 26 april 2022

STINKYBINKY

 

De bebouwing houdt pardoes op. We gaan te voet verder daar waar de tijd nog met een fiets op houten banden lijkt te gaan. De hond is aangelijnd. In het voorbijgaan hoor ik twee toerende echtelieden tegen elkaar zeggen: ‘Wat een beeldschone vossenhond.’ Ik ben het helemaal met ze eens. Na een kwartiertje bereiken we een wandelpad waar Skip los kan. Hij zwerft langs de kant tot een open gedeelte waar hij het water in kan. Ondanks de voor ons frisse wind, ligt de voorjaarstemperatuur voor een van oorsprong Scandinavische hond al gauw te hoog. 

In plaats van de te verwachten sprong in het water, zie ik hem een fanatieke diepgravende duik in het hoge gras maken. En ja hoor, daar ligt een gevangen en voor dood achtergelaten brasem. Of course kom ik te laat. Zo metamorfoost de vossenhond in korte tijd tot vissenhond. Onderweg is de walgelijke stank niet te harden. Jakkes. Skip is door het dolle heen vanwege zijn eau de poisson - niet te verwarren met Poison van Dior. Thuis wordt hij zonder pardon in het sop gezet. Zijn smelly snuit behandel ik met een washandje zodat er geen shampoo en druppels in zijn oren sijpelen. Daarna is stinkybinky wel weer superzacht, schoon, wollig en voorzien van een zijn heerlijke ouderwetse geurtje.


uit de bundel Bezige Bu (2015)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...