maandag 23 mei 2022

COLLECTANT

 bedeljongen, collectant

Het is niet meer bij te houden welke stichtingen in de vroege herfst aan de deur komen. Het is onmiskenbaar: de nationale bedelweken zijn weer begonnen. Jammer dat deze inspannende en omslachtige manier van geld ophalen nog nodig is. Het weer is de (meestal) oudere collectanten en de jonge kinderpostzegelverkopertjes dit jaar in elk geval goed gezind. Uit eigen ervaring weet ik: hoe slechter de weersomstandigheden, hoe guller de gevers.

Skip is geïnspireerd geraakt door het legertje colporteurs. Je houdt een knots van een plastic beker voor iemands neus en die persoon doet er vervolgens iets in waar de ontvanger zeer content mee is. Interessant concept, redeneert Skip. Bescheiden als hij is, duwde hij geen collectebus onder mijn neus, maar een bekertje dat nog in de hoek van de kamer lag na een balletje-balletjespel. Was het de bedoeling om zijn donaties eerlijk af te dragen aan het goede doel, of was het puur uit eigenbelang?

Op de een of andere manier werd ik er een beetje plagerig van. Uit volle borst en met een Jordaans accent verbaster ik het refrein van ‘Oh, kleine jodeljongen’ van Manke Nelis in ‘Oh, kleine bedeljongen’. Skip, geheel niet onder de indruk van mijn zang, had het volste vertrouwen dat ik er een koekje in zou doen. Hij had gelijk. *Levenslied uit 1987

uit de bundel Bezige Bu (2015)

HONDENSPELLETJES

Verslaafd aan Skip? Op My dog Skip does the trick en Kluifje entertrainment vind je 1001 door Skip uitgevoerde hondenspelletjes en -kunstj...